כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית

כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית

מה האנדקציות ואך זה נעשה?

 מה זה כיס מרה ומה תפקידו?

כיס המרה הוא איבר קטן בצורת אגס הממוקם ממש מתחת לכבד, ותפקידו העיקרי הוא לאגור ולשחרר מרה, נוזל המסייע לעיכול שומנים.

מה האינדיקציות לניתוח כיס מרה?

  • אבני מרה: אבני מרה הן הסיבה השכיחה ביותר לניתוח כיס מרה. כאשר אבנים אלו חוסמות את דרכי המרה, הן עלולות לגרום לכאב חמור, דלקת וזיהום. אם התסמינים חמורים או חוזרים על עצמם, ייתכן שיהיה צורך בהסרת כיס המרה.
  • סרטן כיס המרה: במקרים נדירים, סרטן כיס המרה דרוש הסרה של כיס המרה ולפעמים גם חלק מהכבד.
  • דיסקינזיה מרה: זהו מצב שבו כיס המרה אינו מתפקד כראוי, מה שמוביל לכאבים ובעיות עיכול.
  • דלקת כיס המרה: זוהי דלקת של כיס המרה שעלולה לגרום לכאב, חום ובחילות. אם זה חמור או חוזר, ייתכן שיהיה צורך להסיר כיס המרה.

מה שיטות המקובלות לניתוח כיס מרה?

קיימות שתי שיטות עיקריות לניתוח כיס מרה: כריתת כיס מרה לפרוסקופית וכריתת כיס מרה פתוחה.

כריתת כיס מרה לפרוסקופית: זוהי השיטה הנפוצה ביותר לניתוח כיס מרה. זה זעיר פולשני וכרוך בביצוע חתכים קטנים בבטן. לפרוסקופ, מצלמה קטנה, מוחדרת לאחד החתכים כדי לספק למנתח מבט על כיס המרה. לאחר מכן המנתח מסיר את כיס המרה דרך אחד החתכים.

כריתת כיס מרה פתוחה: שיטה זו כוללת ביצוע חתך גדול בבטן כדי להסיר את כיס המרה. שיטה זו שמורה בדרך כלל למקרים בהם כיס המרה דלקתי, נגוע או מצולק בצורה חמורה.

שתי השיטות של ניתוח כיס המרה הן בדרך כלל בטוחות ויעילות. רוב החולים מחלימים במהירות ומסוגלים לחזור לפעילות רגילה תוך זמן קצר. עם זאת, כמו בכל הליך כירורגי, ישנם סיכונים, כולל דימום, זיהום ונזק לאיברים מסביב. על המטופלים לדון בסיכונים וביתרונות של ניתוח כיס מרה עם הכירורג המטפל לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר לצרכיהם האישיים.