כירתת גרורות מחלל הצפק והזלפת (CRS) כימותרפיה מחוממת( הייפק, HIPEC)

ניתוח הייפק

מה זה Cytoreductive surgery and HIPEC?

הם שני מרכיבים של גישת טיפול המיועדת לטיפול בממאירות חלל הצפק. השיטה משמשת לטיפול בסוגי גידולים שונים.  Cytoreduction הוא הליך כירורגי הכולל הסרת גידולים גלויים מחלל הצפק, HIPEC כלל הזלפת כימותרפיה המועברת ישירות לחלל הבטן במהלך הניתוח.

Cytoreduction:

מטרתו Cytoreduction זה להסיר כמה שיותר רקמת גידול מחלל הצפק. המנתח יסרוק בקפידה את חלל הבטן כדי לזהות ולהסיר גידולים גלויים. זה עשוי לכלול הסרת חלקים של איברים, כגון המעיים או הכבד, בנוסף להסרת הגידול הראשוני. המטרה של cytoreduction היא להפחית את כמות רקמת הגידול בחלל הצפק, מה שיכול לשפר את היעילות של טיפולים אחרים, כגון  HIPEC

HIPEC: Heated intraperitoneal chemotherapy

כימותרפיה המועברת ישירות לחלל הצפק במהלך הניתוח. לאחר cytoreduction, תמיסת כימותרפיה מחוממת מוזלפת בכל חלל הצפק למשך של שעה וחצי בדרך כלל. הכימותרפיה מחוממת לטמפרטורה גבוהה מטמפרטורת הגוף הרגילה כדי להגביר את יעילותה. החום גם עוזר לתמיסת הכימותרפיה לחדור לתוך רקמת הגידול ולהרוג תאים סרטניים. לאחר השלמת הכימותרפיה, החתך הניתוחי נסגר.

למי זה מיועד?

Cytoreduction ו-HIPEC משמשים לרוב לטיפול בסוגי סרטן מתקדמים או חוזרים שהתפשטו לחלל הצפק. חלק מסוגי הסרטן העשויים להיות מטופלים באמצעות cytoreduction ו-HIPEC כוללים:

סרטן מעי גס

סרטן התוספתן

סרטן שחלות

סרטן הקיבה

מזותליומה פריטונאלית

Pseudomyxoma peritonei (PMP)

ההחלטה לבציע ניתוח הייפק לטיפול בסרטן תלויה במספר גורמים, כולל סוג ושלב הסרטן, מיקומו של הסרטן ומצב החולה הכללי. ניתן להשתמש בגשת טיפול זו לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים, כגון כימותרפיה והקרנות.

האם יש גישות כירורגיות שונות לניתוח?

קיימות מספר גישות כירורגיות ל-cytoreduction ו-HIPEC, בהתאם למיקום והיקף המחלה.

ניתוח פתוח: גישה זו כוללת ביצוע חתך גדול בבטן כדי לגשת לחלל הצפק. ניתוח פתוח מספק למנתח שדה ראייה רחב ומאפשר דיוק רב יותר במהלך ההליך. עם זאת, זה גם דורש זמן החלמה ארוך יותר ועלול להגביר את הסיכון לסיבוכים.

ניתוח לפרוסקופי: ניתוח לפרוסקופי כולל ביצוע מספר חתכים קטנים בבטן והכנסת מצלמה וכלים כירורגיים מיוחדים לביצוע ההליך. ניתוח לפרוסקופי הוא פחות פולשני מניתוח פתוח ובדרך כלל מביא לזמן החלמה מהיר יותר. עם זאת, ייתכן שהוא לא מתאים לכל החולים או לכל סוגי הסרטן.

בחירת הגישה הכירורגית תלויה במספר גורמים, לרבות מיקומו והיקף הסרטן, במצבו הרפואי של המטופל, והניסיון והמומחיות של המנתח. בסופו של דבר, המטרה היא לבחור את הגישה שתשיג את התוצאה הטובה ביותר תוך מזעור הסיכון לסיבוכים.

מה הסיבוכים האפשריים?

CRS\HIPEC היא פרוצדורה כירורגיות מורכבות, וכמו כל ניתוח, ישנם סיכונים וסיבוכים אפשריים הקשורים לטיפולים אלו. סיבוכים אפשריים עשויים להשתנות בהתאם למצבו הכללי של המטופל, היקף המחלה בחלל הצפק, וכמובן טכניקות הניתוחית. ישנם סיבוכים הקשורים לטיפוך כימותרפיה בהן נעשה שימוש.

סיבוכים יכולים לכלל:

דימום: כרוכים בהליכים כירורגיים נרחבים שעלולים לגרום לדימום. הסיכון לדימום גבוה יותר עבור חולים הנוטלים מדללי דם או שיש להם הפרעת רקישה.

זיהום: זיהום יכול להתרחש באתר החתך או בחלל הצפק. בדרך כלל כתוצאה מהתערבות במעיים. חולים שעברו כימותרפיה או הקרנות לפני הניתוח נמצאים בסיכון גבוה יותר לזיהום.

חסימת מעיים: Cytoreduction עשויה לכלול הסרת חלקים מהמעיים, מה שעלול להגביר את הסיכון לחסימת מעיים. זה יכול לגרום לכאבי בטן, בחילות והקאות.

נזק לכליות או לכבד: הכימותרפיה המשמשת במהלך HIPEC יכולה להיות רעילה לכליות ולכבד. מטופלים עשויים לדרוש ניטור של תפקודי הכליות והכבד שלהם במהלך ואחרי הניתוח.

ריפוי פצע מושהה: החלמת החתכים עשויה להימשך זמן רב יותר מאשר סוגים אחרים של ניתוחים.

קרישי דם: מטופלים לאחר הניתוח נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח קרישי דם, שעלולים לגרום לסיבוכים חמורים כגון תסחיף ריאתי. ולכן מקפדים על מתן מדללי דם סביב הניתוח.

חשוב מאוד למטופלים לדון בסיכונים וביתרונות של cytoreduction ו-HIPEC עם הכירורג המנתח.  חשוב מאוד גם שהמטופלים צריכים גם להיות ערניים במעקב אחר בריאותם לאחר הניתוח ולדווח על כל תסמינים חריגים לכירורג המטפל.

כמה החלמה ואך זה אחרי הניתוח?

משך האשפוז של חולים שעוברים cytoreduction ו-HIPEC יכול להשתנות בהתאם למספר גורמים, כולל מצב החולה הבסיסי, היקף המחלה, גודל הניתוח, והטיפול הכימותרפי בהן נעשה שימוש. באופן כללי, המטופלים יכולים לצפות לבלות שבוע בבית החולים לאחר הניתוח.

מיד לאחר הניתוח, חולים מועברים בדרך כלל ליחידה לטיפול נמרץ (ICU) למעקב צמוד. הם עשויים להישאר בטיפול נמרץ יום או יומיים לפני שהם יועברו לחדר אשפוז רגיל. במהלך האשפוז יקבלו המטופלים משככי כאבים, נוזלים תוך ורידי ותמיכה תזונתית.

. חולים עשויים להשתחרר מבית החולים ברגע שהם מסוגלים לאכול ולשתות, וכאבים מאוזנים באמצעות תרופות דרך הפה, ולהצליח ללכת באופן עצמאי.

לאחר השחרור מבית החולים, מטופלים יצטרכו בדרך כלל מעקב צמוד עם הכירורג המטפל לצורך מעקוב אחר החלמתם ולזהום ולטפל בכל הסיבוכים הפוטנציאליים. ייתכן שהם גם יצטרכו להמשיך בכימותרפיה או בטיפולים אחרים כדי להפחית עוד יותר את הסיכון להישנות הסרטן.

האם יפגע באיכות החיים שלי?

טיפולב CRS-HIPEC יכול להיות חוויה קשה עבור המטופלים, שכן עלול לגרום לשינויים באיכות חייהם. עם זאת, חשוב לציין שמטופלים רבים מדווחים על איכות חיים טובה בעקבות הטיפול, ואפילו שיפור בתסמינים הקשורים לחסימת מעיים ולחץ של גידולים בחלל הצפק או מיימת. כדי לתמוך ברווחת המטופלים במהלך תהליך זה, גישה רב-תחומית הכוללת פיזיותרפיה, תמיכה תזונתית ונפשית יכולה להועיל בניהול תסמינים גופניים, ושמירה על רווחה כללית. לכן, בעזרת טיפול ותמיכה מצוות מטפל, ניתן לשמור על איכות חיים טובה.